حبذا ...

از مقامات تبتّل تا فنا .. پلّه پلّه تا ملاقات خدا ..

حبذا ...

از مقامات تبتّل تا فنا .. پلّه پلّه تا ملاقات خدا ..

مشخصات بلاگ
حبذا ...

لک الحمد یا ذالجود و المجد و العلی
تبارکت تعطی من تشاء و تمنع
الهی و خلّاقی و حرزی و موئلی
الیک لدی الاعسار و الیسر افزع
الهی اذقنی طعم عفوک یوم لا
بنون و لا مال هنالک ینفع
...

بایگانی

وصف الحال (4)

شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۲۶ ب.ظ

حتی گاهی که اینطور به من ظالمانه و بیرحمانه حمله می شود، و اطمینانی عجیب دارم که حق با من ست، در تمام سطور ِ داستان نقطه ای را پیدا می کنم که اشتباه کرده ام. بعد شروع می شود سرزنش به خودم .. بعد استغفار .. بعد نگرانی ازینکه نکند خدا نبخشد .. بعد زنگ می زنم به طرف، که آقا این یک نقطه را اشتباه کردم، تو ببخش ..

مثل این می ماند که توی خیابان، کسی کیفت را بدزد و تو ناسزایی بگویی و او برود. بعد بیفتی دنبالش که این فحش حق تو نبود و مرا ببخش و الخ .. حالا کیف را نمی دهی به درک، ولی آن یک فحش را در گذر ..

.

فکر نکنی این از روی تقواست، یا پاکدامنی، یا هرچه ازین دست .. از روی مریضی ست .. از روی کمال گرایی ِ احمقانه شاید .. از روی وسواس ذهنی .. از روی ترس .. نمی دانم. هرچه هست، پشت آن تقوا نیست. ضعف ست. همین ..

.


پ.ن:  سبحانک انّی کنت من الظالمین ...

  • ۹۱/۱۱/۲۸
  • ح.ب

نظرات  (۹)

نه از تقوا نیست که اگر بود وقتی کیفت را می زدند ناسزا نمی گفتی!
از کمال گراییست البته نه کمال گرایی احمقانه
کمال گرایی یک انسان ناقص!
و گاهی پشتش ترس از نقص است و نه از خدا!

گاهی همین یک نقطه رحیم را رجیم می کند!
رسول خدا (صلّی ‌الله ‌علیه ‌وآله):

کُلُّکُمْ مِنْ آدَمَ وَآدَمُ مِنْ تُرابٍ وَأکْرَمُکُمْ عِنْدَ اللهِ أتْقاکُمْ.

همۀ شما از نسل آدم هستید و آدم از خاک است و ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شما است.

پ.ن: بی حاشیه هایی که نفس بدان سوق میدهد.
پشتش شاید تقوا نباشه_که هست_ ولی مریضی هم نیست
سر به دیوار ِ غم ت می گذارد دل ..
کاش...
اگه فکر کردی که ممکنه این نقطه رو نبخشه از رحمتش ناامیدی که گناهش از اشتباه تمام سطور داستان بالاتره ...
دور است سر آب از این بادیه هشدار / تا غول بیابان نفریبد به سرابت
به جای کلیدعبارت "فرق رحیم و رجیم" که اینجا کاربردش بسیار سختگیرانه به نظرم میاد‘ فکر می کنم "مرز باریک بین خوف و رجا" بیشتر به اینجا میاد. بر مبنای فراگرفته هام از قرآن معتقدم که امور موجود در "خیرالامور اوسطها" عامیت داره یعنی گرچه اقتصاد در امور پسندیده دنیوی مثل بخشش مال کاملا مصرح و مبرهن هست اما حتی این میانه روی امور پسندیده معنوی مثل تقوا رو هم دربرمیگیره و گر نه خود تقوا (ترس از خدا) ی بیش از حد باز دور شدن از اون مرز باریک و افتادن به خوف محض خواهد بود...

توی وبلاگ شاگرد بنا خواندم که به‌زبان ساده به فرزندشان گفتند تقوا یعنی مواظب باشی که از خدا دور نشوی...و عجیب برای من کاربردی بود.

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی