حبذا ...

از مقامات تبتّل تا فنا .. پلّه پلّه تا ملاقات خدا ..

حبذا ...

از مقامات تبتّل تا فنا .. پلّه پلّه تا ملاقات خدا ..

مشخصات بلاگ
حبذا ...

لک الحمد یا ذالجود و المجد و العلی
تبارکت تعطی من تشاء و تمنع
الهی و خلّاقی و حرزی و موئلی
الیک لدی الاعسار و الیسر افزع
الهی اذقنی طعم عفوک یوم لا
بنون و لا مال هنالک ینفع
...

بایگانی

شب قدر

يكشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۱، ۱۰:۳۸ ق.ظ

یک کتاب از تاریخ اسلام دارم می خوانم، که دقیق و مفصل و جامع ست. بعد میانش در مورد شب قدر توضیح می دهد که "شب قدر، آن شب اول ِ نزول قرآن ست که خداوند به پیامبرش گفت : بخوان .. اقرا باسم ربک الذی خلق ". که درست نیست .. و متاسفانه از همین اشارت، دریافتم که نویسنده اطلاعات ِ قرآنی اندکی دارد .. و همین حلاوت ِ خواندن بخش های دیگر را زایل کرد ..

به حسب ِ روایات بیشمار، همانطور که علامه طباطبایی نقل می کند، شبی که سوره ی علق بر پیامبر نازل می شود، شب ِ بعثت ست و قطعا پیش از رمضان بوده ست ...

اما شب ِ قدر به حساب روایات متعدد، در رمضان واقع ست .. و استدلالات مبنی بر نزول ِ دفعی قرآن بر قلب پیامبر در شب ِ قدر، آنقدر ضعیف ست که به زحمت می شود برای آن اعتباری جست ..

شب ِ قدر، آنچه از بحث روایی و استدلالی بر می آید، شبی ست که خداوند یک درجه قرآن را از ام الکتاب، که نزد باریتعالی محفوظ است، تنزیل داد و به جبرئیل تعلیم فرمود .. و البته در کیفیت آن، و همچنین حوادث پیرامون آن علمی نیست. " و ما ادراک ما لیله القدر ... "

..

.


  • ۹۱/۰۸/۰۷
  • ح.ب

نظرات  (۲)

"مادّه «نزل» اگر به باب افعال برود، می‏شود «انزال» و استعمال آن بدون قرینه در امور دفعی است نه تدریجی و تفصیلی. و اگر این مادّه به باب تفعیل برود، می‏شود «تنزیل» و استعمال آن در امور تدریجی و تفصیلی است نه دفعی و یکپارچه و بسیط؛ مگر با شاهد و قرینه. در آیاتی که نزول قرآن را در شب قدر بیان می‏دارد از کلمه «انزال» استفاده شده نه «تنزیل» و این خود مانعی برای اثبات نزول دفعی قرآن در شب قدر است؛ زیرا اگرچه کلمه «انزال» با نزول دفعی سازگاری دارد و متناسب است ولی با تقدیری بودن و تفصیلی بودن شب قدر سازگاری ندارد. رفع این مشکل: گرچه قرآنِ نازل شده در شب قدر، امری بسیط و یکپارچه است ولی در عین بساطت و اجمالی که دارد، واجد نوعی تفصیل نیز هست که هماهنگ با تقدیری بودن شب قدر است و کلمه «انزال» اگر در این باره نازل شده است، از جهت بساطت قرآن در این شب است..." (نقل از آیه الله جوادی آملی)
بالایی را تا انجا که می گوید :
مادّه «نزل» اگر به باب افعال برود، می‏شود «انزال» و استعمال آن بدون قرینه در امور دفعی است نه تدریجی و تفصیلی. و اگر این مادّه به باب تفعیل برود، می‏شود «تنزیل» و استعمال آن در امور تدریجی و تفصیلی است نه دفعی و یکپارچه و بسیط؛ مگر با شاهد و قرینه. در آیاتی که نزول قرآن را در شب قدر بیان می‏دارد از کلمه «انزال» استفاده شده نه «تنزیل

فهمیدم اما اثباتش را در مورد با این که در باب افعال است اما دفعه ای نیست نفهمیدم!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی