حبذا ...

از مقامات تبتّل تا فنا .. پلّه پلّه تا ملاقات خدا ..

حبذا ...

از مقامات تبتّل تا فنا .. پلّه پلّه تا ملاقات خدا ..

مشخصات بلاگ
حبذا ...

لک الحمد یا ذالجود و المجد و العلی
تبارکت تعطی من تشاء و تمنع
الهی و خلّاقی و حرزی و موئلی
الیک لدی الاعسار و الیسر افزع
الهی اذقنی طعم عفوک یوم لا
بنون و لا مال هنالک ینفع
...

بایگانی

لحظه نگاری (11) ..

چهارشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۲، ۰۶:۵۴ ب.ظ

هنوز یک هفته نیست که برگشته ام که کدورت را خوب حس می کنم. نمازهایم را درست نمی فهمم. فضای اینجا دل آدم را سنگین می کند. سرم درد می کند. حالا خوب حس می کنم که چرا برخی می رفته اند خانه شان را نجف بنا می کرده اند. یا مقید بوده اند که نمازشان را در صحن های اطراف حرم بخوانند. پیشتر تفاوت زمان ها را با هم نمی دانستم. مکان ها را هم. مثلا نمی دانستم که چرا روز جمعه، دعای مخصوص دارد. یا اهمیت بقیع با کنج خانه چیست، وقتی به نماز ایستاده باشی ...

حالا ولی با تمام وجود حس می کنم که مکان های متبرک یا زمان های خاص، وزنه ی عبادت را سبک می کند و بالا بردن ش برای انسان آسان می شود. اینست که حفظ رقت روحی میّسرتر ست ... 

.

.

  • ۹۲/۰۷/۱۷
  • ح.ب

نظرات  (۱۲)

هیچ چیزی جذاب تر از نماز مغرب و عشا در حرم امام غریب نیست.. بعضی از محلی ها تمام وعده های نماز را در حرم می خوانند.. اصلا کهنه نمی شود.. انگار سیرمانی نداری...

 و اصبر لحـکـم ربـک فـانـک بـاعـیـنـنـا و سـبـح بـحـمـد ربـک حـیـن تـقـوم* و مـن اللّیل فسبّحه و ادبار النّجوم

 

شرف المکان بالمکین...
درسته !
ولی توی غربت چیزی هست که هیچ جای دیگه نیست. غربت ، آدمو به خدا نزدیکتر میکنه ... خیلی نزدیک. وقتی جایی غریبی، همراهی ِ خدا رو بیشتر حس میکنی. گاهی لبخند خدا رو با تمام وجودت می چشی.
من این تجربه رو داشتم. دلم برای اون غربت ِ پر از قربة تنگ شده...

به خودم آمدم انگار تویی در من بود ...
از روی نتیجه، این برداشت رو کردید که مکان و زمان تاثیر گذارند. اما نتیجه رو بگذارید کنار، واقعا چه چوری مکان و زمان تاثیر گذارند؟
پاسخ:
سلام. نمی دانم چطور. تنها حس می کنم ..
به قول م.ک شرف المکان بالمکین (بمکینه)
یا به تعبیری ولناس فی ما یعشقون مذاهب

اگر فرصت شد چند روز یا چه بهتر چند هفته ای را در جماعت بی غل و غش کوه و صحرا اقامه کنید و حالش را ببرید
https://plus.google.com/105614798235666785507/posts/YFjiwEdugrC
حالا دیگر هرچقد هم که بخواهی با شاعرانه گویی به خودت و دیگران دروغ بگویی یک بت پرست تمام عیار شده ای.
پاسخ:
سلام. بحمدلله و المنه بتی لشکر شکن دارم .. 
دست و جیغ و هوراااااا :-)
پاسخ:
؟
یکی دوم، یکی اول نیست!
هیچی! از این جوابتون هیجان زده شدم...

دلیلش جدای از تجربه و نتیجه ی نگارنده، اینه که خداوند به یکسری از مکان ها و زمان ها عنایت ویژه ای داره.

مکان ها، "شاید یکی" از دلایلش جسم مادی امام یا پیامبر یا اشخاص خاص و مومنین هستند که در اون مکان وجود داره. مثلا علامه حسینی طهرانی گفته بودن که همه ی جای مشهد بوسیدن داره(نقل به مضمون).

زمان ها "یکی" از دلایلش بخاطر یک حادثه خاص مهم در قدیم اون تاریخ.

و

خداوند رحمت رو به خودش واجب کرده... و این مکان ها و زمان های خاص از نظر من بهانه های رحمت هستند به طوریکه انسان هایی که به نوعی محصور در زمان و مکان هستند عینا متوجه این رحمت های ویژه بشن... مثل آدم هایی که مثلا تو ماه رمضان متحول میشن و حس می کنند که واقعا این روزها(ماه رمضان) یه خبرهایی هست... درحالی که در گذر سال و روزها هم خدا رحمت داشته اما اونها شاید درست حس نمی کردند. شاید بشه گفت مکان ها و زمان های خاص، به نوعی تلنگرهای خاصی هم هستند.

 

نهایتا، این موضوع قبلا برام سوال بود، چون درک نکرده بودم بحث مکان رو.. بعد از پرسیدن و جواب گرفتن، مدت ها گذشت تا خودم تجربه کردم و به نتیجه رسیدم.

یاحق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی