حبذا ...

از مقامات تبتّل تا فنا .. پلّه پلّه تا ملاقات خدا ..

حبذا ...

از مقامات تبتّل تا فنا .. پلّه پلّه تا ملاقات خدا ..

مشخصات بلاگ
حبذا ...

لک الحمد یا ذالجود و المجد و العلی
تبارکت تعطی من تشاء و تمنع
الهی و خلّاقی و حرزی و موئلی
الیک لدی الاعسار و الیسر افزع
الهی اذقنی طعم عفوک یوم لا
بنون و لا مال هنالک ینفع
...

بایگانی

نایاب ترین رنگ تماشای من اینست ..

شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۳:۱۶ ب.ظ

فرض کن ناگهان ببینی فقیه شهر که چهل سال پشت سرش با اشک و آه به نماز ایستاده ای شراب به دست دارد، یا زندگی ات را به دوست دیرینه بسپاری و خودش را با زندگی ات ببرد، یا اینکه بفهمی همان دستی که به گرمی می فشاردت منافق و حیله گر است و هزاری دیگر ازین دست. اوّلین واکنش بسیاری ترس است و بهت. مدتّی با خود درگیرند و مشغول انکار. در مرحله ی پذیرش ساکت می شوند. و آنجا که تسلیم این حقیقت می شوند، تا زمانی، دیگر نه به کسی اعتماد می کنند و نه با انسان ارتباط نزدیک می گیرند. در انزوا خودشان را می خورند. که چرا من و چرا اینطور. و بسیاری چراهای دیگر. واکنش بعضی مقابله است امّا. سعی می کنند این رشته را تا آنجا که می توانند دنبال کنند و به ضرب و شتم و جرح هم شده حق خودشان را بستانند. تا جراحت اعتمادی که به دیگری کرده اند تسکین بیابد. که سخت شبیه انتقامی است که دون کیشون از آسیاب های بادی می گرفت. این آدم ها تا زخم نیدازند فراموش نمی کنند. و تا کسی را پیدا نکنند که بتوانند دوباره به او اعتماد کنند در نوسان و هیجان هستند. 

من امّا حالا، مدّت هاست که فهمیده ام که انسان همین است. در پستوی ذهن انسان، خودم را جستجو نمی کنم. و هر آینه انتظار سرکشی انسان را دارم. اینست که راحت فراموش می کنم، ساده می گذرم و گاهی شده طوری رفتار کرده ام که انگار هیچ نشده. با کسی که پولم را برده است نشسته ام و فالوده خورده ام و صحبتی از گذشته نکرده ام. دست کسی که می دانم دچار نفاق و حسادت است را فشرده ام. و پشت سر همان فقیه شهرت پرست و زن باره ایستاده ام و نماز را به فردی بی آنکه بداند خوانده ام. چون انسان را شناخته ام ..

.

.

مرد اگر هست به جز عالم ربّانی نیست ... 

  • ۹۷/۰۲/۰۱
  • ح.ب

نظرات  (۲۳)

ما آدم ها الزاما شبیه به تصویری نیستیم که دیگران از ما به ذهن دارند. برای همین هم به دوران پیشین می گفتند اگر کسی را دوست داری به او نزدیک نشو. همه انگار از دور زیبا بودند. و من از نوجوانی که روزنامه نگار شدم بارها تلخی برخورد از نزدیک با آدم هایی را چشیدم که از دور چه بزرگ و مهربان و آدمی می نمودند و از نزدیک دیگر چنان نبودند و در نگاهم شکستند. و این از جمله دردهاست که بودن در این حرفه به جان می زند.
مسعود بهنود
پاسخ:
دقیقا
آه از انسان ... (اشک)
ومَن،انسانم آرزوست...
شب که سرتون رو میزارید زمین راحت خوابتون میبره ؟
پاسخ:
اغلب بله ..
منظورم اینه که وقتی فراموش می کنید ..

حرفتون درست اما نباید برای اینکه اون ادم در مسیر درست قرار بگیره کاری کرد؟ فقط باید باهاشون همراه شد؟ و البته همه ما ممکنه همین ادمهایی باشیم که از دور زیبا و از نزدیک جور دیگه ای هستیم

پاسخ:
همه ی ما فی الواقع آدم هایی هستیم که از دور بهتر به نظر می رسیم .. الا من اتی الله بقلب سلیم ... 
.
.

طفل تعجب می‌کند، جوان خشمناک می‌گردد، ولی پیر جهان‌دیده با نگاه خونسرد به این دنیا نظر می‌کند، از حق و ناحق نمی‌جوشد و از خوب و بد چشم‌ می‌پوشد
...
آدمک حصیری/اناتول فرانس


پاسخ:
دیده بودم این را پیشتر. و بیشتر از گذشته می پسندم ش. 

خود من هم یکی از همین آدمهایی هستم که نوشتین از دور خوب اما خودم می دونم درونم چه خبره

خدا به من و همه این ادم ها رحم کنه

پاسخ:
امیدوارم خداوند همسر شایسته ای عطا کند. هرچند جنبه ی طریقیت دارد این قضیه نه موضوعیت .. 
سلام 
خوبین . متن خوبی بود .
خدا به همه این آدمها هم فرصت جبران بده ان شاءالله . 

پاسخ:
سلام. از قدیم گفته اند " توبه ی گرگ مرگه .. "
لازمه‌ی وجودِ سوی‌الله تغییر است تغییر نکردن مساوی عدم
حالا یکی رو به کمال یکی رو به منقصت
سلام 
قبلا نگاه رئوفانه شما ملموس تر بود این زِبری نظر از نامرادی دوستان است یا کِبَر سن یا چه ؟ 
پاسخ:
این رشته را به نقد جوانی خریده ام ...
سلام.
میشه لطفا چندتا کتاب خوب و جذاب معرفی کنید.
ممنون.
پاسخ:
سلام. رمان؟ فلسفی؟ مذهبی؟
رمان ترجیحا. 
تجربه ی خوندن کتاب فلسفی ندارم، بدم نمیاد امتحان کنم. 
پاسخ:
مثلا جنایت و مکافات. یا بینوایان. جان شیفته ی رومن رولان. 
میتوانید از سلینجر بخوانید. ناطوردشت. یا از دوبالزاک، زنبق دره. 
اگر حوصله ی کتاب حجیم ندارید سراغ آندره ژید بروید، در تنگ یا سمفونی پاستورال. 
عقاید یک دلقک هاینریشل بل هم برای شروع خوبست. 
سلام. 
ممنون که وقت گذاشتین کتاب معرفی کردین. 
سلام 
راه سلمان شدن هنوز باز است آیا ؟
پاسخ:
سلام. منظورتان را نمی فهمم 
در جستجوی زمان از دست رفته 
پاسخ:
عالی ست. ولی برای شروع خیر
  • واقعیت سوسک زده
  • البته جان شیفته هم برای شروع خوب نیست :)
    پاسخ:
    خوبست به نظرم. ثقیل نیست
    سلام 
    میشه در حوزه ی فلسفه و مذهبی هم معرفی کنید؟
    پاسخ:
    خیلی سخت است و بستگی به حال فعلی افراد دارد.
  • واقعیت سوسک زده
  • حجمش زیاد است .
    سلام
    اگه براتون مقدوره لطفا چند کتاب ( در زمینه های مختلف) که حجیم نباشه و برای هدیه دادن (به جوانان) مناسب باشه، معرفی بفرمایید.
    خیلی ممنون
    پاسخ:
    سلام. نمی دانم راستش. ذهنم برای جواب به این سوال آماده نیست
    این سوالیست از عارف بزرگی 
    که با قدری تفکر در جواب می گوید بله باز است 
    راه تعالی و رشد در عالی ترین مراتب برای بندگان خدا مهیاست 
    این وسعت پرواز روح آدمی است .
    خیلی خوبه که آدما نسبت به بدیهای دیگران هم  خوبی نشون بدن.. ولی  به نظر من این موضوع در جایگاه خودش معنا داره و عزت نفس انسان باید حفظ بشه,  یه موقع ظلمی از کسی می بینی اگه باهاش صحبت کنی بهش خوبی و محبت کنی, طرف متوجه اشتباهش میشه و حالا یا جبران می کنه یا حداقل توی دلش شرمنده میشه و تکرار نمی کنه , ولی یه وقتایی به هیچ وجه نمیخواد قبول کنه اشتباهشو, به نظر من اینجا نباید کوتاه اومد , چون هر دفعه شاید بخواد تکرار کنه و با خودش,میگه من که هر بدی در حقش بکنم اون نمی فهمه پس ادامه میدم  ..

    آقای حبذا گرفتار نوشته هایشان سدیم نصف شبی...

    اما پر برکت هم دانایی و هم دارایی تان

    پاسخ:
    ممنون لطف شما هستم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی