حبذا ...

از مقامات تبتّل تا فنا .. پلّه پلّه تا ملاقات خدا ..

حبذا ...

از مقامات تبتّل تا فنا .. پلّه پلّه تا ملاقات خدا ..

مشخصات بلاگ
حبذا ...

لک الحمد یا ذالجود و المجد و العلی
تبارکت تعطی من تشاء و تمنع
الهی و خلّاقی و حرزی و موئلی
الیک لدی الاعسار و الیسر افزع
الهی اذقنی طعم عفوک یوم لا
بنون و لا مال هنالک ینفع
...

بایگانی

و من مسافرم ای بادهای همواره ...

چهارشنبه, ۷ آذر ۱۳۹۷، ۰۳:۲۳ ب.ظ

پیشتر شعری از بیدل را برای سنگ لحد انتخاب کرده بودم که در نهایت وسعت بود. اولّین بار آن را از ساعد باقری شنیدم. "وحشیِ دشتِ معاصی را/ دو روزی سر دهید/ تا کجا خواهد رمید؟/ آخر، شکارِ رحمت است!". آرامشی لطیف و جوششی رحمانی داشت. شروع ش این بود که "از چمن تا انجمن جوشِ بهار رحمت است/ دیده هرجا باز می گردد دچار رحمت است" .. فوق العاده بود. رحمت الهی راهت را از هر طرف می بست. گزیر و گریزی نبود. لایمکن الفرار من حکومتک. " نیست باک از حادثاتم در پناهِ بیخودی/ گردش رنگی که من دارم، حصار رحمت است". دوست داشتم تصویر آن حبس رحمانی را ... 

حالا مدّتی است شعر سنگِ آخرم را به شعر دیگری از بیدل تغییر داده ام. اینست‌ آن که اسیرم کرده: "به صد دام آرمیدم/ دامن از چندین قفس چیدم/ ندیدم جز به بال نیستی/ پروازِ آزادی ... " شعر در نهایت استواری و استقامت است. بهترین توصیف مسافری است که جان ها کنده است و رنگی نگرفته. "ز سعیِ جان کنی هایم مباش ای هم نشین غافل/ که از هر ناله ی من تیشه دزدیده ست فرهادی" .. "حریفان، جامِ افسونِ تغافل چند پیمودن؟/ بهار است، از فراموشانِ رنگِ‌ رفته هم یادی ... " 

بهار است از فراموشان رنگ رفته هم یادی ...

.

.

.

  • ۹۷/۰۹/۰۷
  • ح.ب

نظرات  (۹)

عالی...
شعر بیدل ، اونجاش که میگه ندیدم جز به بال ِ نیستی، پرواز آزادی.
برداشت من ازش اینکه مرگ رو برابر با نیستی دونسته اما برابر دونستن مرگ با نیستی (از دیدگاه الهی نه مادی)، درسته؟ 

 
پاسخ:
اینطور نیست. نیستی در شعر بیدل، انقطاع مطلق است از عالم و مافیها. 
  • واقعیت سوسک زده
  • اگه از نوشته ی سنگ قبر هم فارغ شدید آزادید ...
    پاسخ:
    فرسنگ ها بیش ازینها فاصله است ...
    شما فرزندی دارید؟ 
    ذکر با حضور از عوامل موثر در بی اثر کردن یا راندن خاطر شیطانی است 
    ان الذین التقو اذا مسهم طائف من ....
    ولی خاطر نفسانی که مهمان خانگی و همشیگی است برای اینکه در انسان موثر نباشد فقط با انقطاع کامل مغلوب میشود و این از درجات ابتدایی فنا فی الله است و بسی سخت که ان شاء الله به من حقیر هم عنایت شود بهره ای هم عاید من گردد.
    پاسخ:
    راستش من اینها را نمی فهمم چندان. 
    خوش بحالتان که چندان نمیدانید و عاملید و بد به حال من که اصلا هیچ نمیدانم و بویی از آن هم به مشامم نخورده . حبذا جناب حبذا
    سلام. چه جالب ... من هم اولین بار این شعر رو از ساعد باقری در یک برنامه تلویزیونی شنیدم و انتخابش کردم برای سنگ قبرم . اما فراموشش کردم این سالها تا اینکه شما اینجا نوشتینش و الان یادداشتش کردم که دیگه گمش نکنم. 
  • حاج مهدی
  • سلام
    داداش شما فیزیکیست هستی یا ادیب؟ خداییش کارت درسته، حقیر رو دعا کنین.
    ما را رها کنید در این رنج بی حساب...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی