حبذا ...

از مقامات تبتّل تا فنا .. پلّه پلّه تا ملاقات خدا ..

حبذا ...

از مقامات تبتّل تا فنا .. پلّه پلّه تا ملاقات خدا ..

مشخصات بلاگ
حبذا ...

لک الحمد یا ذالجود و المجد و العلی
تبارکت تعطی من تشاء و تمنع
الهی و خلّاقی و حرزی و موئلی
الیک لدی الاعسار و الیسر افزع
الهی اذقنی طعم عفوک یوم لا
بنون و لا مال هنالک ینفع
...

بایگانی

شادیی را نام بنهادی غمی (2) ...

شنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۰۶:۵۳ ق.ظ

اولین و مهمترین قدم در آموختن شنا اینست که بتوانی خودت را روی آب نگه داری. هرقدر هم که قوی هیکل و عظیم الجثه باشی، تا نتوانی خودت را روی آب نگه داری نمی توانی فنی از فنون شنا را به کار بیندازی. وقتی این مرحله را بگذرانی، یادگرفتن مابقی فنون  هم سهل است و هم گوارا. اولین نکته ی زندگی هم همین است. باید متعادل خودت را روی آن نگه داری و کنترل کنی. و راز این تعادل، توکّل و توفیض امور است. رضایت تام و تمام به مقدرّات. نه از سر استیصال. نه از سر سکون. که از سرِ مستی و دلخوشی به خداوند. اسب را دیده ای؟ میان حیوانات کمتر این حالت آرامش و در عین حال خروش اسب را دارند. وقتی بسته است، آرام و صبور و پیوسته است. وقتی می گشایندش، پر از جنب و جوشش. پر از حرکت و خروش. مولوی شعری دارد که :

چون ستوری باشد در حکم امیر

گه در آخور حبس، گاهی در مسیر

چونکه بر میخت ببندد بسته باش!

چون که بگشاید برو برجسته باش ..

.

.

  • ۹۷/۱۲/۱۱
  • ح.ب

نظرات  (۱۰)

سلام
عالی بود 
تمام تلاش شیطان هم بر همین نقطه متمرکز است بر هم زدن تعادل 
:)
عالی
سلام جناب حبذای عزیز. مثل همیشه زیبا بود و دلنشین. اصلا اینکه امشب سری به اینجا زدم انگار پیامی در بین این سطور بود برای من از طرف حضرت همیشه دوست.

دلم گواهی میده شما از بندگان خوب خدا هستید بر روی زمین. دعا بفرمایید من هم راضی باشم به رضای خدا در تمامی امورات زندگی. 
" تفویض " امور ، خیلی سخته ، خیلی . 
سوال : در این دنیا اصالت با تاریکی است یا روشنایی ؟
پاسخ:
سوال تان را نمی فهمم راستش. هر دو وجود اصیلی دارند. 
سلام 
منظور از اصالت اینجا این بود که کدام یک بر دیگری غلبه دارد ؟ وزن کدام یک بیشتر است ؟ ( " سُبحانَکَ تَعلَمُ وَزنَ الظُّلمَتِ و النُّور "  پاک و منزّهی تو ، وزن تاریکی و نور را می دانی ) آن هم در جهانِ کیهانی ما نه جهانِ آسمانها ...
جواب هم اینکه در قرآن هرزمانی که لیل و نهار کنار هم آمده اند ، لیل پیش از نهار ذکر شده ... تاریکی مادر روشنایی است ، هر روشنایی از شی تاریک پدید می آید .در جهان کیهانی اصالت با تاریکی است ، اما در جهان آسمانها اصالت با روشنایی است . از هسته مرکزی جهان تا به آخر آسمان هفتم همه چیز به کمال می رود از ظلمت به نور می رود .
تفسیر صحیفه سجّادیه است توسط ایت الله مرتضی رضوی . 
چقدر حرف زدم :) هیچی . فقط خواستم پیرو دو پست اخیر بنویسم که اصالت در این دنیا با غم ، تاریکی و ترس  است  ، قبلا مقاومت می کردم در برابر فهمیدنش الان نه .
پاسخ:
سلام. موافق نیستم البته. 
با اینکه تاریکی غلبه دارد بر روشنایی ؟
پاسخ:
بله
نکته ای که وجود داره این هست که من درکامنت بالا راجع به اصالت جهان گفتم نه انسان ...انسان این بِین، اراده و اختیار دارد و حق انتخاب ، می تواند مقهور ترس و غم و تاریکی شود یا نه .. درواقع انسان زمانی " انسان کامل " می شود و می تواند به بالا متصل شود که قاهر باشد بر ترس ها و غم ها و تاریکی های این جهان ....( "  مَن خافَ اللهَ اخافَ اللهَ مِنهُ کُلَّ شَی ءِ وَ مَن لَم یَخَفِ اللهَ اخافَهُ الله ُ مِن کُلِّ شَی ءِ ،" هر کس از خدا بترسد خداوند همه چیز را از او می ترساند و هرکس از خدا نترسدخداوند  او را از همه چیز می ترساند .) اصالت ( غلبه ) آزمایش های این جهان با غم است اما گاهی انسان با شادی ، شجاعت ، هم آزمایش می شود ، من کمتر دیدم کسی را که بگوید فلان اتفاق خوب برایم افتاد و من بزرگ شدم ، تجربه گرفتم ، قدرت روحی پیدا کردم همه افزایش ظرفیت روح با همین غم لعنتیست .
این چند جمله را نوشتم که بگویم فرق است بین اصالت جهان و انسان ، نه اینکه بخواهم نظر شما رو تغییر بدم .
از سر بی چاره گی و دل خوش کردن..
ما بیدلانِ مست دل از دست داده ایم...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی