حبذا ...

از مقامات تبتّل تا فنا .. پلّه پلّه تا ملاقات خدا ..

حبذا ...

از مقامات تبتّل تا فنا .. پلّه پلّه تا ملاقات خدا ..

مشخصات بلاگ
حبذا ...

لک الحمد یا ذالجود و المجد و العلی
تبارکت تعطی من تشاء و تمنع
الهی و خلّاقی و حرزی و موئلی
الیک لدی الاعسار و الیسر افزع
الهی اذقنی طعم عفوک یوم لا
بنون و لا مال هنالک ینفع
...

بایگانی

در این دنیا که همه سگ دو می زنند تا چیزی بشوند، تو دنبال "هیچ" شدن باش. فانی محض شو. فرض کن مرگ حالا آمده است و تو آرام آرام هرچه داشته داده ای و تمام. نه بسته دل به هیچ کس، نه بسته جان به هیچ جا. رها باید شد ازین همه کثرت، رها. مثل آنکه می گفت، "در عدم افکندم آخر خویش را/ وا رهاندم جانِ پر تشویش را". نیّت کن که می خواهم در بین این همه هیچ نخواهم‌، به هیچ چیز نرسم، هیچ آرزویی، هیچ گفت و گویی، مطلقاً هیچ باشم. آنچه گفته اند و فرض است را انجام دهم و تمام. تا مرگم برسد. به صدقِ اینست که آن رخ می دهد ...

.

.

 

  • ۹۸/۱۰/۰۸
  • ح.ب

نظرات  (۱۶)

نشد احسنت را ننویسم. آقا احسنت..

کثر الله امثالکم. :)

چون نیک بنگری، همه تزویر می‌کنند...

پاسخ:
باید آرزوی رسیدن به این نقطه را داشت. هرقدر هم که مستضعف باشد نویسنده، هر قدر ... 

 نسخه ناصوابی  است این راه را نرفته بهتر..

علی ایحال

حاصل عشق همان به که اسیر غم او/ از خرد دوری و از عشق جدایی بکند

پاسخ:
دلیل؟
  • واقعیت سوسک زده
  • چه خسته شدید !

    پاسخ:
    خسته؟

    عالی بود هم از لحاظ مفهوم و هم زیبایی جملات خصوصا در سطر اول  

    سلام

    سگ دو زدن و تا بوق سگ کار کردن نهی نشده است که هیچ توصیه هم شده که مومن شیر روز است و پارسای شب، حالا به مرگ بیاندیشیم خوب است؛ کم و کاست ها را رو به راه می کند و اضافه ها را سر و سامان میدهد. حکایت  هیچ جداست، هیچ نخواستن، هیچ را عمل کردن می آورد، هیچ آرزو و هیچ گفت و گو نهیلیسم را تداعی می کند، اقرا! بخوان!بیان کن !به درستی رهایش ذهن و روح است که بی تعلقی میاید! وانجاست که ذهن تهی از همه به غیر او می شود.

    سبکبار شوید تا برسید.

    همه دل باخته بودیم و پریشان که غمت /همه را پشت سر انداخت مرا تنها برد..

  • واقعیت سوسک زده
  • فکر نمی کنم کمال خلقت ادم نخواستن باشد !

     

    پاسخ:
    و من یوق شخ نفسه ...

    شاید برای کسی که ابتدای راه هست و حتی از مرحله ی طلب هم نگذشته این دنبال "هیچ" شدن واسش مساوی سقوط باشه..

    سه یا چهارسال پیش فکر میکردم اگه از همون اول با همین طرز فکر جلو برم میشه، ولی حالا میدونم انقدری مسیر طولانی هست که اگه همون اول آخرشو بخوای بدجور زمین میخوری.

    روزهای کنکور و انتخاب رشته انقدر فکر کردن به "تهش" به "چی شدن" سرگردونم کرده بود که الان که نزدیک آخرای کارشناسی ام میفهمم اون روزا وقت خوبی برای فکر کردن به هیچ شدن نبود..

    نوشته های اینجا همیشه برای من تلنگر بوده

    الان میدونم چجوری باید بهشون فکر کنم

  • واقعیت سوسک زده
  •  « آنچه گفته اند و فرض است را انجام دهم و تمام»

    عشقی در این جمله نمی بینم ...

    به قول صائب:
    بی آرزو دلی است اگر مرحمت کنند
    آنی که از قلمرو امکانم آرزوست

    و به قول سعدی:
    اگر مراد تو ای دوست بی مرادی ماست
    مراد خویش دگرباره من نخواهم خواست

    و به گفتۀ مولوی:
    روش عابد و زاهد همگی ترک مراد است
    بنما ترک چه گویم چو تویی جمله مرادم

  • sous le ciel de teheran
  • شعر هیچ مظاهر مصفا رو خوندین؟عالیه

    پاسخ:
    تشکر. ندیده بودم.

    سلام جناب حبذا توقع داشتم چند خطی را برای حاج قاسم مینوشتید که ننوشتید. ولی ای کاش امروز با این اثبات خطای انسانی چند خطی مینوشتید. دلمان گرفته. فکر میکنیم عظمت خون حاج قاسم از بین رفت. زبانمان پیش دشمن کوتاه شده. ای کاش خدا کاری میکرد...

    پاسخ:
    سلام. نوشته بودم مقداری ش را. لکن اندوه فرصت ادامه نداد. ان شاء الله امروز یا فردا ... 
  • مرتضی محمودی
  • زین مدرسه هرگز مطلب علم که اینجاست /

    لوحی سیه و چند بدآموز و دگر هیچ

    جناب حبذا سلام...میدانی عروج شهید سلیمانی چه کرد با من و امثال من؟از خدا میخواهم این حال در من بماند.می ترسم غوغای روزگار یادم ببرد که چها در این شهادت بر من روشن شد.انگار کسی مرا از خواب بیدار کرد.بیداریی که دریغ عمر از دست رفته،حسرت آنچه کرده ام...قیامت کرد...قیامت...با خود میگویم خدایا چه خونی بود در رگهای این شیرمرد که اینطور می جوشد از زمین...وقتی نیست که یادش بیفتم و نگریم...یادم افتاد کسی گفت حجت من بر مسلمانی حسین است...باور کنید حجت من هم بر مسلمانی حاج قاسم سلیمانی شد...

    پاسخ:
    سلام. من هم ... 

    دنبال هیچ نباش..

    داغ بزرگی بود بر دل سرزمینمان.چه قدر خدا عزیزش کرد

    هیچ اگر سایه پذیرد منم آن سایه ی هیچ...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی