حبذا ...

از مقامات تبتّل تا فنا .. پلّه پلّه تا ملاقات خدا ..

حبذا ...

از مقامات تبتّل تا فنا .. پلّه پلّه تا ملاقات خدا ..

مشخصات بلاگ
حبذا ...

لک الحمد یا ذالجود و المجد و العلی
تبارکت تعطی من تشاء و تمنع
الهی و خلّاقی و حرزی و موئلی
الیک لدی الاعسار و الیسر افزع
الهی اذقنی طعم عفوک یوم لا
بنون و لا مال هنالک ینفع
...

بایگانی

در عفو لذّتی است که در انتقام نیست ..

يكشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۷:۰۱ ق.ظ

"هرکسی را بفهمی، قطعا او را می بخشی ... "

.

.

پ.ن: زمانی که کسی را نمی بخشیم، ظرفیتِ فهم آن فرد را نداریم. چه کشیده که به اینجا رسیده. تمام آلام و آمال ش را باید ترسیم کنی تا بتوانی جراحتی که وارد کرده است را ترمیم کنی. خودت باید جای او بنشینی و از روز اوّلی که به این کره ی خاکی پانهاده، او را زندگی کنی و بفهمی اش. آن وقت او را می بخشی. حتماً او را می بخشی ...

.

.

پ.ن.2: به رسم هر ساله ی شب قدر از تمام کسانی که اینجا را پیوسته می خوانند عذر تقصیر و طلب حلالیت دارم. از کسانی که گسسته می خوانند هم. اگر اتفاقی گذرشان افتاد، بگذرند از من. حتّی از کسانی که نمیخوانند و به واسطه شاید خبرش را برسانند به او. از همه ی کسانی که درکم کرده اند طلب عفو دارم. و حتی از کسانی که ترکم کرده اند .. 

.

.

پ.ن.3: الهی .. تولّ من امری ما انت اهله .. و عُد علیّ بفضلک علی مذنبٍ قد قمره جهله ... وصف الحال است؟ چه جور هم.

.

  • ۰۱/۰۲/۰۴
  • ح.ب

نظرات  (۳)

  • واقعیت سوسک زده
  • بعضی جراحتها هرگز ترمیم نمی شوند تا ضارب را ببخشیم ...

    بذارید قبول نکنم.

    ادعای درک کسی رو ندارم. اما برخی ضربه های عمیق که "تعمدا" به روح یه انسان زده میشه رو نمی تونم ببخشم. وقتی کسی عامدانه تلاش می کنه بهت ضربه بزنه، روحت رو خراش بده، زندگیت رو نابود کنه تا خودش برتر دیده شه.

    گمونم ما انقدی از بخشش گفتیم که یادمون رفته نباید ظالم باشیم.

    و انگشتمون دائم سمت مظلوم گرفته شده که تو ببخش، تو باید ببخشی.

    و ظالم بیشتر برای خودش جولان داده چون کمتر به اون گفته میشه تو ظلم نکن.

    و مظلوم اگه نتونه عمیقا ببخشه عذاب وجدان می گیره که اون کافی نیست!

    گاهی بخشش خودش مقدمه ظلم بیشتره.

     

    در مذمت بخشیدن عرض نکردم.

    کسی اگه تونست چنین درد عظیمی رو ببخشه خوش به حالش.

    اما نبخشید هم مقصر نیست.

    پاسخ:
    اگر نمی بخشه کسی را حتما نمی فهمد ذات او را .. 
  • صـــالــحـــه ⠀
  • سلام

    پیرو کامنت خانم هومورو، به نظرم نکته جالبی رو مطرح کردند. سوال اصلی از نظر من اینه: چه ظلم‌هایی رو باید بخشید و چه ظلم‌هایی رو نباید بخشید؟

     

    به نظر من بخشش یک فضیلت هست برای یک انسان اما نبخشیدن هم گناه نیست. یک زمانی مخصوصا این فضیلت پررنگ‌تر میشه، زمانی که بحث حق فردی مطرح باشه. یک جایی حق شخصِ من پایمال شده، من اگر ببخشم سعه وجودی پیدا میکنم. شاید به همون دلیلی که شما در پی‌نوشت گفتید: خودمون رو میذاریم جای طرف مقابل...

    اما یک جایی نباید بخشید و بخشش شاید اساسا معنا نداشته باشه. زمانی که صحبت از حقِ جامعه است‌ و منکر و گناهِ مد نظر، جامعه رو تحت تاثیر قرار داده. مثل اجرای حدود و قصاص و ... که در اسلام حاکم شرع انجام میده و بخشش ور کار نیست اگر حوزه عمومی رو درگیر کرده باشه و باعث سرایت منکر در جامعه شده باشه. 

     

    یه مثال بزنم. یه سالی در برنامه ماه عسل؛ علیخانی یک پدری رو آورد که پسر مومنش به قتل رسیده بود، به دست یک جوان لاابالی  و به طرز بی‌رحمانه‌ای. علیخانی اصرار داشت که پدر اون جوان رو ببخشه و قصاص نکنه اما پدر نبخشید. و به نظر من اون پدر کار درستی کرد. چون فقط بحث حق اون پدر و مادر نبود. یک محله و یک بخشی از جامعه رو این منکر فجیع درگیر کرده بود. 

    حالا سوال میشه اگر مثلا فردی فرد دیگر رو به قتل رسونده بود بدون اینکه حوزه عمومی درگیر جنایتش بشه، ولی دم باید حتما ببخشه؟ خیر! بخشیدن واجب نیست. نبخشیدن هم گناه نیست.

    ببخشید مثال‌ها خیلی اغراق شده بود. برای اینکه فهمش راحت بشه اینطور گفتم.

    پاسخ:
    بخشیدن با قصاص تناقضی ندارد. بخشش از حال نفرت درونی و انتقام مابعد به حالی برای فهم و دلسوزی طرف مقابل رفتن. لکن برای مدیریت اجتماعی موضوع نظاماتی لازم است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی